آتش زدن عکس خمینی

16:10

Green movement and Khomeyniگفت و گو با برنامه دیدگاه‌ ها و اندیشه‌ های رادیو ونکوور. نگاه لیبرالیسم به آزادی آتش زدن عکس. مواضع گروه‌ های سیاسی در جنبش سبز نسبت به آتش زدن عکس آیت الله خمینی. چرا پاره‌ ای از نیروهای جنبش سبز دچار خطای سیاسی شدند؟ جبش سبز ازلحاظ سیاسی چگونه بایستی حرکت کند؟

متن مصاحبه

– خدمت جناب شهبازخانی سلام عرض می کنم و شب بخیر می گم و خوشحالم که در خدمتتون هستیم.

-درود به شما اولین باری بود که کار این هنرمند عزیز رو دیدم که این آرم رو برای این برنامه ساخته بودند و من از شما که این آرم رو ایجاد کردید و همینطور همه دوستان عزیزی که حمایت می کنند تشکر می کنم.

– تشکر می کنم این هنرمند عزیز ما که در حقیقت دی جی هستند به اسم نیاشان این کار را از ایران برای ما فرستادند. ضمن تشکر از ایشان و گفتگوهای هفته قبلی خودمون را با آقای مجید شهبازخانی در برنامه دیدگاه ها و اندیشه ها دنبال خواهیم کرد. در بخش اول در مورد پاره کردن عکس آیت اله خمینی و در بخش دوم گفتگو در مورد سلسله برنامه های هستی شناسی خواهد بود که این هفته به چگونگی پیدایش حیات و تکامل است، خواهیم پرداخت. در هفته گذشته سر و صداهای زیادی بابت پاره کردن عکس آیت اله خمینی برپا شد که شما هم در این زمینه توی وبلاگتون مطلبی داشتید می خواستم خواهش کنم در این مورد شما صحبت کنید و نظر خودتون را بفرمایید.

– بله جریان برمی گردد به بعد از تظاهرات تعدادی از دانشجویان در دانشگاههای مختلف ایران تظاهراتی را برقرار کرده بودند و ادامه پیدا کرد. در اون تظاهرات عکس آیت اله خمینی را تلویزیون جمهوری اسلامی نشون که به آتش کشیده بودند. در مقابل اون نیروهای سیاسی گوناگون مواضع گوناگونی را گرفتند و پاره ای از نیروهایی که در جنبش سبز بودند حتی این پیشنهاد را کردند که عکس را ما پاره نکردیم و در مقابل نیروهایی که طرفدار حاکمیت بودند اعلام عزاداری کردند، اعلام راهپیمایی کردند. و پاره ای از نیروهای جنبش سبز هم خواهان تظاهرات و راهپیمایی شدند. که این باعث عکس العملهای گوناگونی از جانب نیروهای سیاسی شد که نگرشهای متفاوتی دارند نسبت به پاره شدن عکس یا مسائلی از این دست و نگاهی رو که من ارائه کردم در این زمینه بیشتر یک نگرش لیبرالیستی بود.

– خوب شما نظرتون در مورد این . نظر شخصیتون در مورد پاره کردن عکس و چه مسائلی رو ایجاد می کند را لطفا اگه بفرمایید ممنون می شم.

– هر انسانی حق داره عکس هر کسی را که خواست پاره بکنه آتش بزنه هر جوری که خواست با آن رفتار بکند. این در حیطه آزادی هست و من به شخصه هیچ مشکلی ندارم اگر که کسی بیاید و عکس من را آتش بزند. یا عکس من را پاره بکند. نه به این دلیل که من انسانی هستم که خیلی بزرگ هستم و با خضوع این حرف را می زنم. نه؛ بلکه به این دلیل این در حیطه آزادی دیگران قرار می گیرد و من به این دلیل که آزادی خواه هستم یا به عبارت دیگر لیبرال هستم حق بیان آزاد دیگری را برتر از هر چیزی می دانم. در واقع این سوال پیش می یاد که آیا پاره کردن عکس و یا آتش زدن یک عکس اهمیت بیشتری داره یا آزادی پاره کردن عکس و به آتش کشیدن آن.

– ببینید سوال من این است که آیا کسانی که عکس رهبرشون به آتیش کشیده می شه حق ندارند از این موضوع ناراحت باشند.

– بله حق دارند ناراحت بشوند. هیچ اشکالی نیست که آنها ناراحت بشند. منتهی مهم این هست که شما ناراحتی خودتون را چگونه می خواهید ابراز کنید. چگونه می خواهید بیان بکنید. اگر که فرض بفرمایید بنده عکس دیگری را آتش زدم یا کسی آمد و عکس من را آتش زد من حق ندارم که به هوادارانم یا به طرفدارانم بگویم که آقا شما هم بایستی بروید این را بگیرید بکشید یا جرم هست. جرم نیست. اساسا این جرم نیست. در حیطه آزادی است. عکس العملی که جمهوری اسلامی نسبت به این مسئله نشان می دهد این کار را جرم می داند. بد می داند. ما نمونه های زیاد دیگری را می بینیم که این گونه بوده مثلا حکم آیت اله خمینی در مورد کتاب آقای سلمان رشدی. مهم این نیست که آیا آقای سلمان رشدی مسلمان هست یا نیست. آیا آقای سلمان رشدی مطبش درست است یا نادرست است. مهم تر این هست که سلمان رشدی آزادی نوشتن را داشته باشد. این یک نگاه لیبرالیستی است. اما در نگرش مذهبی آیت اله خمینی فتوای قتل ایشان صادر می کند و امثالهم. اینجاست که در حقیقت ما یک نگاهی را داریم نسبت به ارزشها. این ارزش گذاری ها به چه شکل صورت می گیرد. در نگاهی که آزادی خواهانه است آزادی بر هر چیزی برتری دارد. آزادی آتش زدن عکس من و عکس من و من برتری داره.

– یعنی شما اگر رهبر هم بودید هیچ مانعی نمی دانستید.

– به هیچ وجه همانگونه که عرض کردم، نه به این دلیل که من بخواهم تعارف بکنم یا اینکه بگویم حالا من خیلی آدم خاضعی هستم با خضوع این حرف را بزنم نه من عمیقاً به این حرف معتقد هستم. نه تنها عکس من عکس هر کسی را می تواند عکس هر کسی را که خواست آتش بزند. هیچ اشکالی نیست.

–  تبعات سیاسی پاره کردن یا آتش زدن آیت اله خمینی در این زمینه چی می تواند باشد؟

– سوال بسیار جالبی است. اتفاقا تبعات این متفاوت بود. یعنی یک سری از افراد که طرفداران آیت اله خمینی هستند و ایشان را به عنوان رهبر و منجی و انسانی خوب می دانند می خواستند راهپیمایی بکنند حتی از همین جنبش سبز. آقای موسوی درخواست راهپیمایی کردند. آقای کروبی درخواست راهپیمایی کردند.

– ممکنه بفرمایید درخواست راهپیمایی شان به خاطر چی بود؟

– بله به خاطر مسئله ای بود که به عکس آیت اله خمینی اهانت شده و اونها عمیقاً نسبت به این مسئله ابراز تأسف و تأثر کردند در نظر داشتند که طرفداران خودشان را درخواست بکنند و عکس خمینی را ببرند بالا و تظاهرات بکنند و برای خمینی شعار بدهند. عده ای دیگر با توجه به شناختی که به عملکرد آیت اله خمینی داشتند بالاخره ایشان در طی زمانی که حکومت می کردند یک سری کارهایی را کرده بودند که غیرقابل قبول هست از لحاظ یک نگرش آزادی خواهانه دموکراسی طلبانه و جنبش سبز یک جنبش آزادی خواهان دموکراسی طلبانه است. حرف اولش این بود که رای من را پس بده. خواهان این هست که مردم بتوانند انتخابات سالم و آزاد داشته باشند. شما در نظر بگیرید اون جوانهایی که آمده بودند توی خیابان و می گفتند مرگ بر دیکتاتور و رای من را پس بده. حالا عکس آیت اله خمینی را در دست می گیرند و در خیابانها تظاهرات بکنند. برای چی؟ برای اینکه کسی عکسی را به آتش کشیده. خوب اصلا قابل قیاس نیست. اون جنبش جهانی جنبش پیشرو پیشگام که اون خواسته ها را دارد مطرح می کند در عصر انفورماتیک یک دفعه شما ببینید که یک جوانی آمده و عکس آیت اله خمینی را بر روی دست گرفته. قابل قبول نیست. برای اینکه من منباب نمونه دارم عرض می کنم که آیت اله خمینی در سال 1367 هزاران انسان را که در زندان بودند؛ زندانی یعنی کسی که اسیر هست و اینها احکامشان را گرفته بودند و بایستی آزاد می شدند مثلا بعد از یک سال دو سال یا حالا هر چقدر و حالا به جرایمی که نباید آنها در زندان می بودند مثلا طرف اعلامیه پخش کرده کتاب نوشته و از این جور چیزها، حکم اعدامشون را صادر کردند. 7000 نفر انسان را ایشان حکم اعدام را صادر کردند. این فقط یکی از کارهای ایشون بوده.

– شما از این حکم با خبر هستید؟ خودتون دیدید شما؟

– بله یک سند تاریخی است در این مورد که هیچ شکی نیست. گورهای دسته جمعی شان الانه در خاوران است. خانواده های تمامی اینها موجود هستند. انسانهایی که جان سالم بدر بردند از اون کشتار دسته جمعی که به دستور ایشان انجام گرفت برای شما می گویند فقط دو تا سوال از آنها می کردند که آیا شما نماز می خوانید یا نمی خوانید؟ و آیا شما به جمهوری اسلامی اعتقاد دارید یا ندارید؟ وحشتی که مثلا در زندان بوده و به جرم اطلاعیه پخش کردن قرار بوده حالا چند ماه دیگه هم آزاد بشه می کشتند. به شکلی این کشتار را انجام دادند که با کامیون و این جور چیزها جسد ها را جابجا می کردند گورهای دسته جمعی. چون شما در نظر بگیرید چندین هزار انسان را آمار متفاوت است از 3 تا 7 هزار نفر هست. انسانها را بگیرند توی زندان جدا بکنند و بکشند. خوب اصلا قابل قبول نیست یک چنین رفتاری و احکام نظیر این را ایشان زیاد داشتند. حتی از ایشان وقتی که بهشون گفته می شه که، نامه هست که، شما این افراد حکم دارند با اینها چه بکنیم؟ خوب مشخصا می گوید به هر شکلی سریعتر هست این ها را اعدام بکنید. مثلا اگر شما می خواستید حکم اعدام کسی را صادر بکنید بایستی اگر که در شهرستانها می بودند احکامشون را می فرستادند در مراکز استان و در مراکز استان تایید می کردند بعد به دیوان عالی کشور می رفت در اونجا تایید می شد. ایشون مشخصا در اون حکمشون نوشتند که نه در شهرستانها هم افراد عادی می توانند حکم اعدام را صادر بکنند و هر چه سریعتر این افراد را اعدام بکنید. شما در نظر بگیرید که عکس یک چنین انسانی را که یک چنین جنایاتی را انجام داده بگیرید دستتون و اسم خودتون را بگذارید جنبش سبز. اصلا تناقض دارد با همدیگر.

– مواضع سیاسی گرایشهای سیاسی گوناگون در این مورد چگونه بوده؟

– افرادی که متعلق به آقای موسوی و کروبی و ملی مذهبی بودند حمایت می کردند از آیت اله خمینی و شدیداً به دنبال انجام این تظاهرات بودند. سایر نیروهای آزادی خواه طبیعی بود که نسبت به این عمل عکس العمل متفاوتی را داشتند اما در نهایت نتیجه این شد که دولت اعلام کرد که وزارت کشور اجازه راهپیمایی نمی دهد و جالبتر که آقای موسوی به این دلیل که دولت اجازه راهپیمایی نمی دهد و وزارت کشور اجازه راهپیمایی نداده است از راهپیمایی خودداری کردند. دیگه بدتر از اون عذر اول بود.

– بله یک سوال دیگه هم به یادم رسید یعنی برای خود من مهم بود که ایا شما تحقیقاتی داشتید در این زمینه و می دونید عکس را واقعا چه کسی آتش زده؟

– نه خیر. اخباری که در این زمینه هست متفاوت است پاره ای از افراد می گویند که خود نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی این کار را انجام دادند و در اون صحنه ای که من مشاهده کردم تظاهراتی را ندیدم. اما تزهایی که وجود دارد از جانب گروههایی سیاسی به این شکل هست که این کار خود نیروهای امنیتی بوده برای اینکه بهانه ای پیدا بکنند برای سرکوب جنبش سبز.

– شما فیلم این را دیدید یا نه؟

– بله

– فیلم چگونه است آیا تو تظاهرات است یا به صورت بسته؟

– نه خیر یک دستی را نشان می دهد که عکس آیت اله خمینی را می آورد و یک آتشی را می گیرند زیر این یک عکس کوچیکی آتش می گیرد.

– آیا مشخص هست محل کجاست یا چه کسی است؟

– نه- مشکل هست که گفت کار کی بود. به هر صورت کار هر کسی که می خواهد باشد عکس العملی که نیروهای طرفدار آیت اله خمینی در این جریان از خودشون نشان دادند به نظر من یک خطای سیاسی بود.

– خوب تشکر می کنم. این طور که مشخص است اصلا جنجال بر سر چیزی هست که اصلا مشخص نیست کی این کار را کرده در جمع هم نبوده در ملاء عام نبوده در یک گوشه ای یک کسی یک کاری کرده و جنجال زیادی به پا کرده و امیدواریم که باعث آزار و اذیت و کشته شدن عده دیگری نشه.

– بازمی گردیم خدمت آقای شهبازخانی. یکی از شنوندگان عزیز تماس گرفتند و یک سوالی را مطرح کردند البته برمی گرده به صحبتهایی که شد اگر که ممکنه کوتاه به این قضیه جواب بدید که از وقت برنامه گرفته نشه. سوال در این زمینه بود که اصول اساسی به وجود آمدن این خطاهای سیاسی چی هست؟ آیا جوابی دارید برایش؟

– از لحاظ سیاسی جنبش سبز خواهان انتخابات سالم و آزاد هست این نقطه مشترک همه ماست با گرایشهای گوناگون سیاسی. وقتی که ما می خواهیم برای رسیدن به این هدف حرکت بکنیم بایستی روشهایی اتخاذ بکنیم، راهکارهایی را به دنبالش باشیم که ما را برای رسیدن به یک انتخابات سالم و آزاد کمک بکنه. در حالی که روشهایی که از جانب پاره ای از نیروهای سیاسی گرفته شد در حقیقت محدود کردن جنبش و گامی به عقب هست. در حالی که جنبش بایستی پیشرو باشه. ما از لحاظ سیاسی بایستی ابتکار عمل را در دست داشته باشیم. نمی شود که گفت ما هیچ کار نکنیم اگر که ما هر عملی انجام بدهیم ما را می کشند می برند فلان می کنند. استدلال سیاسی درستی نیست و ما از لحاظ سیاسی بایستی توجه داشته باشیم که نمی توانیم گامهای بیش از این را به عقب برداریم و محدود بکنیم جنبش را که در داخل اجازه سرکوب را به آن بدهیم و عمل سیاسی که پیشنهاد می کردند پاره ای از آقایان و هنوز هم روی آن تأکید می کنند مبنی بر اینکه ما برویم و از آیت اله خمینی دفاع بکنیم قابل قبول نمی تواند باشد.

Advertisements

یک دیدگاه برای ”آتش زدن عکس خمینی

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s