آیت الله منتظری

25:37

Montezari گفت و گو با برنامه دیددگاه ها و اندیشه های رادیو ونکوور. تأثیرات سیاسی نظریه ولایت فقیه آیت الله منتظری، شخصیتها و جناحهای سیاسی طرفدار آیت الله منتظری، نمونه هائی از احکام فقهی و حقوق بشر، سکولاریزم و حمایت از دین.

متن  مصاحبه

– برنامه دیدگاهها و اندیشه ها را شامل دو بخش شروع می کنیم. در بخش نخست بررسی مسائل روز گفتگو را خواهیم داشت با آقای مجید شهبازخانی به مناسبت درگذشت آیت اله منتظری و در بخش دوم به ادامه نگرش علمی در زمینه هستی شناسی با ایشان به گفتگو خواهیم پرداخت.

با عرض سلام خدمت آقای مجید شهبازخانی لطفا در مورد مقام علمی و فقهی آیت اله منتظری توضیحاتی را بفرمایید ممنون می شم.

– درود می فرستم به شما و شنوندگان عزیز. آیت اله حسینعلی منتظری ایشون یکی از فقهای بسیار بارز و برجسته ی اسلامی بودند و در مقام آیت اله العظمی بودند. از لحاظ مسائلی که ایشون درش عالم بودند. از علمای فقه شیعه بودند.

– بله- اگر که ممکنه در مورد ولایت فقیه چگونه به قانون اساسی وارد شد؟ در این مورد توضیح بفرمایید ممنوع می شم.

– اگر که اجازه بفرمایید من یک توضیحی را بدهم راجع به اصل ولایت فقیه برای اینکه یکی از احکامی که در فقه اسلامی مطرح است به این شکل است که چون ما انسانها بالغ نیستیم نیاز به ولی داریم و اون ولی حق دارد در همه امور زندگی ما دخل و تصرف بکند. نظریات گوناگونی وجود دارد در این زمینه که آیت اله منتظری در این زمینه کتاب نوشته اند و اثبات کردند که چگونه بایستی بر ما انسانهایی که عقلمون به کار خودمون نمی رسه ولایت بکنیم.

– اگر ممکنه کتابها را بفرمایید در موردشون ممنون می شم.

– کتبی که البته ایشان نوشته اند بسیار زیاد است. نهایت الاصول هست که تغییر درس اصول آیت اله بروجردی بر مبنای درسهایی که در آن کتاب درسهایی از نهج البلاغه مطالبی را نوشته اند آخرین کتابی که در این زمینه منتشر کرده اند اسلام دین فطرت که توضیحات جدید ایشان هست. در زمینه مسائلی که مربوط به توضیح المسائل ایشان است کتابی را دارند که در آنجا هم باز مطرح می کنند. کتابی را دارند به اسم رساله حقوق و مطالبی را نوشتند و آثار بسیار زیادی را دارند در زمینه ولایت فقیه. ما منابع گوناگونی را از ایشان داریم.

– بله در مورد ولایت فقیه که مردم مثال ناقص العقل. آیا این یک برداشت از مطالبی که نوشته شده هست یا اینکه واقعا به این قضیه به صورت اخص اشاره شده؟ به صورت واقعا تاکید شده از کلماتی که. آیا دارید کلماتی که استفاده شده. آیا متن صحیحش را متن دقیقش را دارید که بخوانید؟

– بله – اجازه بدهید من می توانم شما را مراجعه بدهم به مطلبی که آیت اله خمینی مطرح می کنند در این زمینه. متن ایشان هست. سوالی که شما کردید. یک مطلبی بود من دقیق جمله ایشان را بخوانم برای شما. می گویند که ولایت عبارت از نوعی سلطه است که دایره اش نسبت به مواردش گستردگی و محدودیت دارد. یا امر وضعی است که لازمه اش چنین استنباطی است. بدین سان ولی انسان نابالغ کسی است که مطابق مصلحت او در امورش تصرف می کند. ایشان مشخصاً دارند می گویند که ماها انسانهای نابالغی هستیم. نابالغ یعنی کودک و نیاز به ولی داریم. چونکه ما نیاز به ولی داریم اصلی را اعلام کردند در مورد ولایت فقیه در مورد ورود آن به قانون اساسی که شما بهش اشاره کرده اید. به این شکل بوده است که از اول هم در قانون اساسی نبوده. تلاش بسیار زیادی که آیت اله منتظری و سایرین کرده اند این اصل را وارد قانون اساسی بکنند و این از دستاوردهای ایشان است. از افرادی بودند که در مجلس خبرگان قانون اساسی ریاست مجلس را بر عهده داشتند.

– منظورتون آقای آیت اله منتظری است؟

– بله . و اصل ولایت فقیه به پیشنهاد ایشان وارد قانون اساسی ایران شد که در سال 1364 از سوی مجلس خبرگان رهبری به عنوان قائم مقام این مقام هم نصب شده بودند و الی آخر. ما در زندگی که از لحاظ ولایت فقیه و به طور کلی نگرش به خودشون اجازه می دهند که چنین مطالبی را وارد بکنند این هست که من و شما و دیگری را نابالغ می دانند که بر ما حکومت بکنند.

– در اینجا بالغ، منظورشون بالغ سنی نیست بالغی عقلی است

– بله البته عذر می خوام که البته جنابعالی را می گویم این نکته ای است که آنها می گویند و دیگری را اینها انسانهایی بالغ نمی دانند و در نتیجه ما به این منظور بایستی ولی داشته باشیم. پدر داشته باشیم. شما چه جوری کودک دارید کودک نمی تواند خودش برای خودش تصمیم بگیرد. شما برای او تصمیم می گیرید. نگاهشون به انسان به این گونه هست. همه آدمهای روی کره زمین افرادی هستند نابالغ نابخرد کودک نادان و این ها افرادی هستند که پدر هستند و بالغ هستند و دلیل بلوغ عقلی اونها علومی است نظیر فقه که به آنها اجازه می دهد بیایند و بر ما حکومت بکنند و سلطه داشته باشند. البته خود مسئله ی ولایت فقیه بین علما هم اختلاف هست حالا بعضی ها ولایت فقیه را مطلقه می دانند بعضی ها نمی دانند بعضی ها این ولایت مطلقه را انتسابی می دانند بعضی ها این را انتخابی می دانند هر کدامشان یک چیزهای متفاوتی را دارند که اگر که می خواستید من توضیح هم خواهم داد که در

آیت اله منتظری در این زمینه نگرش متفاوتی را دارند که هواداران ایشان خیلی هم دست می زنند کف می زنند هورا می کشند که آقای منتظری اصل ولایت فقیه را آمده اند این کار را کردند آن کار را کردند.

– در شرایط فعلی اگر که نگاه بکنیم آقای آیت اله منتظری خیلی طرفدار دارند و خیلی مورد تایید همه هستند چطور شما رد می کنید این قضیه را؟

– خیر مورد تایید همه نیستند. اونهایی که می دانند ایشان چه می گوید و خودشون را بالغ می دانند و انسانهایی می دانند که عقل دارند اونها ایشان را تایید  نمی کنند کسانی می توانند ایشان را تایید بکنند که اولا بر کودکی خودشان صحه بگذارند از این نویسندگان بسیار متعددی که ما داریم و امروزه دارند در این زمینه ها و مسئله ی آیت اله منتظری را و به طور کلی این مسئله ولایت فقیه به گونه ای است که مردم عامی و عادی نمی دانند که چیست. افرادی که برای ایشان دست می زنند، کف می زنند و می گویند هورا می کشند. آفرین آیت اله منتظری عجب کار خوبی کرده ولایت فقیه را بر سر ما نازل کردند از همان مکتبی می آیند که آیت اله منتظری بر او تفوق دارد. اونها پیروان این آقا هستند. شما بتوانید از یک کسی مثل آیت اله منتظری و یا آیت اله خمینی و به طور کلی فقها پیروی بکنید در گام اول این هست که شما بپذیرید که عقل ندارید و ایشان برای شما توضیح المسائل می نویسند و درباره بسیاری از مواردی که در مورد حتی مسائل کوچک روزمره زندگی شما دخالت می کنند و به شما می گویند که چه بکنید و چه نکنید. درباره اندامهای بدن شما قیمت می گذارند و دستگاهی را دارند برای خودشان.

– اگر ممکنه در مورد نظرات سیاسی آیت اله منتظری که چگونه بوده است توضیح بفرمایید ممنون می شم.

– آیت اله منتظری همان گونه که بنده عرض کردم ایشان از تئوریسین های اصلی ولایت فقیه بودند و نظر سیاسی ایشان این بوده که ما نیاز به یک ولی داریم اما این ولی بایستی انتخابی باشه منتهی نمی تواند حرفی را بزند که خارج از شرع اسلام باشه. بایستی حتما حکومت حکومت دینی باشد. جمهوری بایستی جمهوری اسلامی باشه. ایشان یکی از متفکرین بسیار مخالف حکومت عرفی و یک نظام سکولار و معمولی و دموکراسی و این جور چیزها بودند آنچه را که دوستان می آیند و می گویند که ایشان احکام خیلی خیلی مهمی را صادر کرده اند مثلا یکیشون در مورد مسائل عادی و جاری این بوده که زنی که مسلمان نباشد او می تواند به شما درس بدهد اما هیچ کس نمی آید از ایشان بپرسد که اگر که یک زنی که مسلمان بود چه باید بکند شما در مورد همسر ایشان را اصلا نمی دانید چه شکلی دارد چه شمایلی دارد؟ هیچ وقت کسی ایشان را ندیده. و بعد من تعجب می کنم که افرادی نظیر خانم شیرین عبادی و امثالهم می آیند و می گویند که ایشان آموزگار من بوده در زمینه حقوق بشر. من نمی دانم که چه جور حقوق بشری که اون افراد اسلامی طرفداران حکومت جمهوری اسلامی اصلاح طلبان درون حکومتی لوحه کوروش را می گیرند تقدیم می کنند به ایشون. من نمی دانم این مبانی را از کجا می آورند. من فقط یکی دو نمونه را عرض می کنم خدمت جنابعالی در مورد احکامی که ایشان دارند. در مورد اینکه اگر که دو نفر بخواهند با هم دیگر رابطه جنسی داشته باشند ایشان در این امور هم دخالت کرده و می گوید که اگر که ازدواج نکرده باشند بایستی اینها را گرفت صد ضربه شلاق زد اگر که تکرار کردند بایستی این مرد و زن را گرفت کرد توی یک چاله اینقدر سنگ زد تا اینکه زجرکش کرد مرد. حالا اگر که این آقایی که می خواهند بکشنش اگر که یک کمی سنش بالا باشه بایستی بیایند صد ضربه شلاق بهش بزنند بعد بگیرن سنگ سارش بکنند. زن را بایستی سنگسارش بکنند. احکام این چنینی و در مورد زنان من تا حالا نمی دانم که در رادیو می شه گفت یا نمی شه گفت. اما بیضه چپ و راست مرد را توضیح می دهند که هر کدومش چه اندازه ارزش دارد. من یک چیزی را خدمت شما فقط عرض بکنم. دیه زن را مساوی با بیضه چپ مرد می دانند. یک همچین احکامی را دارند. البته بیضه راست دو برابر آن ارزش دارد. یعنی شما در نظر بگیرین که آقا آمدند و در کتابشون مشخصا نوشتند که بیضه چپ و راست مرد به اندازه سه تا زن دیه اش ارزش دارد. اون موقع می بینید که خانم شیرین عبادی غش می کنند بقیه قلبشون می گیره برای اینکه این آقا عجب آدمی بوده که به چه احکام حقوق بشری رسیدند و معلم خانم شیرین عبادی که جایزه صلح نوبل را هم بردند می شن در زمینه حقوق بشر. من راستش این جور چیزها را نمی توانم درست درک بکنم که علت این حرکات سیاسی چیست؟ آیا شما به دنبال حقوق بشر هستید؟ که خوب این آقا اگر که دو نفر آدم بالغ با هم دیگر رابطه جنسی داشته باشند اینها مرد باشند مشخصا حکم داده که اینها را بایستی اعدام کرد. حرفی که آقای احمدی نژاد می زد می گفت که ما در ایران همجنس گرا نداریم گی نداریم راست بود درست می گوید برای اینکه بر طبق این احکام آقایون اگر که کسی که همجنس گرا باشد حکمش اعدام است یعنی اگر شما یک آدم زنده ای را پیدا بکنید همجنس گرا باشد این را بایستی بگیرند همان موقع اعدامش بکنند. در نتیجه ما در کشورمان نبایستی همجنس گرا داشته باشیم. احکام حقوق بشری ایشان هست امثال ایشان هست در مورد تساوی حقوق انسانها که بنا به دلایل جنسی یک انسانی را از حیات که ابتدایی ترین حق هر انسان است محروم می کنند.

– در روزنامه تورنتو استار در حدوداً اگر اشتباه نکرده باشم چهارده سال پیش خبری  چاپ شد که 60 درصد مردم اونتاریو یا تورنتو همجنس باز هستند. خوب با این حساب 60 درصد که اینجا رفته 40 درصد هم که زن و مرد هستند که در حقیقت رابطه مستقیم دارند اونها هم که از اون طرف چیزی باقی نمی مونه با این حساب.

– نه خیر اینها بفرستی را توی سانفرانسیسکو فکر می کنم که نسل همه ی این افرادی که توی سانفرانسیسکو دارند زندگی می کنند برمی کنند.

سیاسی که شما فرمودید حالا ببینید بدبختی ما کجاست. آقای فرخ نگهدار که ایشون کمونیست هستند اصلا در مرگ آیت اله منتظری بسیار ناراحت هستند و در صفات ایشان بسیار دارند سخنرانی می کنند. البته از طرفداران اصلاحات درون حکومتی هستند. حالا من کار ندارم. داشتم یک مطلبی را تعریف می کردم. می گفتند که آیت اله منتظری شما نمی دانید که ایشون چه انسان انسانی است. در زمان انقلاب یک نفر را قرار بوده سنگسارش بکنند منتهی توی اون منطقه ای که بوده به قدری هوا سرد بوده که کوه بوده زمستان بوده سرما بسیار شدید بوده و برف بوده و این جور چیزها نمی تونستند بیان بیرون بگذارنش توی چاله خاکش بکنند و افراد بیایند پیدا بشوند به اندازه کافی که سنگ بزنند به سر و صورت این آدم تا اینو زجرکش بکنند. بعد قاضی شهر گفته که حالا ما نمی توانیم بر اثر بد بودن هوا سنگسارش بکنیم اعدامش بکنیم. آیت اله منتظری آمده اند اعتراض کردند که آقا چرا این را اعدام کردید؟ بعد اینها از ایشان پرسیدند آقا شما چرا ناراحتید؟ خوب هوا سرد بوده. زجرکش بایستی بکنند گرفتند تیر زدند خلاصشون کردند این که بهتره. آیت اله منتظری گفتند نه اگر که ایشون سنگسار قرار بود بشه احتمال این وجود داشت که بتونه از توی اون چاله خودش را در بیاورد و فرار بکند. حالا شما در نظر بگیرید یک آدمی را تا شانه شما بیاندازید توی خاک رویش خاک بریزید نتونه تو اون چاله تکون بخوره سنگ بزنند به سر و صورت این تا این زجرکش بشه بمیره.

– آیا آمار نشون می ده کسی تونسته فرار بکنه از اون چاله؟

– نشنیدیم. اینها هر کسی که گرفتند جانش را گرفتند. شما در نظر بگیرید که آدم به ذهنش برسه که همچین کاری را بکند. این در این موارد مطالب دیگری که شما از ایشان می خوانید همه در همین سطح است. مثلا یک کسی بیاید و برود و با خواهر خودش با مادر خودش اینجوری بکنه چه می شود؟ اگر که همش راجع به مسائل تناسلی و این جور چیزها. کلی نشستند و احکام زیادی را صادر کردند. ایشان وقتی که در زندان بودند آیت اله منتظری در این زمینه مشهور هستند. یک طناب داشتند توی جیبشون همواره که لباسهایشون را خودشون با دستشون می شستند. موقعی که هواخوری بوده لباسهایشان را بیرون آویزون می کردند و زیر این لباس می نشستند و فقه می خواندند. علتش این بوده که می گفتند مبادا یک کسی که اینجا وضو داره چون بعضی از نیروهای چپ در حقیقت تنشون به لباس من بخوره و این لباس من دیگر طهارتش از بین برود و لباس من نجس بشود. نمازم مثلا درست نباشد. خوب حالا ببینید یک همچین فردی بیاید و قدرت سیاسی را در دست بگیرد البته اینها قدرت نمی گیرند مگر اینکه من و شما و دیگری خودمون را نابالغ حساب بکنیم و اجازه بدهیم که ولایت فقیه در آن مملکت باشه و بعد هم تازه خوشحال بشویم که خوب حالا خوب شد که به ما انتخابی کردند و این دیگه مطلقه نیست. تز آقای مصباح یزدی از آقای آیت اله منتظری بدتره در نتیجه آیت اله منتظری می شود منجی سیاسی خانمها و آقایانی که دارند گریه و زاری می کنند بر سر خودشون می کوبند که عجب انسان مهمی را ما از دست دادیم.

– ببینید من سوالی دارم اینکه آیا طرفداری از آقای منتظری در شرایطی که شما می فرمایید و بهش اشاره کردید توسط خانم شیرین عبادی و دیگران آیا این می تواند به دلیل عدم مطالعه باشه؟ یا مسئله اصلا یک مسئله سیاسی است؟ برخورد، برخورد سیاسی است. نظر شما چه هست روی این قضیه؟

– به نظر من مسئله یک مسئله اجتماعی است که تبعات آن در مواضع سیاسی دیده می شود. یعنی شما به هر آدم عاقلی بگویید یک کسی هست همچین حرفهایی را می زند. او به شما خواهد گفت که این چه حرفهای بی ربطی می زنه. در نتیجه اینطور نیست که اینها  عقلشون نرسه ندانند. نه. توی کتابهای آیت اله منتظری نوشته شده.

– آیا ممکنه اینها مطالعه نداشتند؟

– ما یک خرده فرهنگی را داریم که این خرده فرهنگها می خواهند حاکمیت و قدرت سیاسی را در دست بگیرند. اکثر غریب به اتفاق مردم ایران به حرفهای آیت اله منتظری و داشتن یک حکومت دینی و داشتن ولایت فقیه اعتقادی ندارند اصلا به طور کلی. اینها افرادی هستند که نظام حکومت دینی را می خواهند و آقای سروش و امثالهم می گویند دین ما خیلی لطیف هست بایستی در امور سیاسی کاری بکنیم که یک نظارت دینی داشته باشیم یک نظارت روحانی داشته باشیم یک نظارت اخلاقی داشته باشیم در امور سیاسی. آخه اینم که اخلاقیاتشون اینم احکامشون هست. من نمی دونم این لطافت و این جور چیزها از کجا می آید. اما در هر صورت من و شما و دیگری که خودمون را عاقل می دانیم بسیار با لطافت بیشتری به مسائل جهانی نگاه می کنیم تا یک کسی که انسان را به خاطر داشتن جنسیتش می گه آقا برین این را اعدامش بکنید و این احکام را رد نمی کند. یعنی آیت اله منتظری در زمینه اصل ولایت فقیه ایشان اصل ولایت فقیه را هرگز رد نکرده بر خلاف نظری که همه دوستان تلاش می کنند که از ایشان بگویند. بنده مطالب ایشان را مشخصا از همان اوایلی که این مسئله ولایت فقیه مطرح شد در قانون اساسی. چیزی نیست که امروز مطرح شده باشه. بسیاری از ماها در جریان تز ولایت فقیه بودیم و هستیم و اینکه ولایت فقیه انتخابی شده اصلا ما حرفمون این هست ما انسانها بالغ هستیم. ما کودک نیستیم ما نیاز به ولی فقیه نداریم. این حرف ما هست. اونها می گویند که نه خیر مثلا یک پدری را برای ما بزرگتر حالا پدر شما یک کم مهربان تره شما را اعدام نمی کنه سنگسار می کنه به شما این اجازه را می دهد اگر که  تونستید از آن چاله در بیایید. شاید تونستید از آن چاله در بیایی فرار بکنی. نمی شه همچین نگرشی را به جهان داشت و شما فکر بکنید که به یک حکومت عرفی می رسید. یا به حقوق بشر.

– ببخشید من از این لغت استفاده می کنم این طور به نظر می آید که آویزون شدن به جنازه آقای آیت اله منتظری. این آویزون شدن آیا می تونه برگرده به اون بخش فرهنگی ما که ما مرده پرست هستیم و شاید به این ترتیب که طرف رفته دیگه کاری نمی تونه بکنه. دیگه حکمی نمی تونه صادر بکنه. ما این را بلندش می کنیم به عنوان رودررویی با حکومت فعلی به دلیلی که مدتی ایشان مخالفت کرد. آیا مرده پرستی است یا اینکه الم کردن موجودی که دیگه وجود نداره و دیگه نمی تونه کنترلش بکنه ازش استفاده دارند می کنند. نظر شما چی هست؟

– نکته بسیار با اهمیتی را شما اشاره کردین بهش. علاوه بر اون ضمن تایید صحبت شما مطلب دیگری است. و اون این است که پاره ای معتقد هستند که مخالفت با خامنه ای دارند. مخالفت با خمینی دارند. که این ها ولی فقیه هستند. اما مخالفت با حکومت ولایت فقیه ندارند. یعنی آنچه آیت اله منتظری مخالفش بود حکومت دینی نبود بلکه حاکمان دینی بود. حتی بعد از اون اعدام ها چندین بار ایشون در همون خاطراتشون می نویسند که به ملاقات آیت اله خمینی رفتند و هیچ مشکلی نداشتند با ایشان بر خلاف آنچه که این دوستان عزیز می گویند. که می گویند چند ماه مانده به کنار رفتن آیت اله خمینی استعفاء را دادند و این جور چیزها اصلا این جوری نبوده. اولا ایشان علم غیب نداشته که بدونه ایشان می خواهد بیاید بمیرد و بعد 3 ماه دیگر. اصلا این مطالب کاملا متفاوت است. ساخته و پرداخته ذهن افراد هست. اما کلا می خواهم این را عرض بکنم که پاره ای معتقد هستند که ما نیاز به حکومت دینی داریم و نظیر آقای موسوی آقای کروبی آقای خاتمی اصلاح طلبان درون حکومتی اینها می گویند ما نظام جمهوری اسلامی مقدس هست. نمی خواهند از نظام جمهوری اسلامی دل بکنند. از حکومت دینی دل بکنند. اما خوب دستاوردهایشان را که دارند می بینند که به چه فاجعه ای ما دچار شدیم در کشور.

– ببخشید من دو تا سوال دارم یکیش سوال فنی هست یکیش سوال بیشتر شخصی هست در این زمینه. مبارزات و تاثیرات سیاسی آیت اله منتظری چگونه بوده؟

– مبارزاتی که کردند و تاثیراتی که در ایران داشتند عین این می مونه که یک بمب اتم را شما بیاندازید وسط اون مملکت. ایشون اون کسی است که بمب اتم را تو اون مملکت انداخت. حرف ولایت فقیه را آورد. قانون اساسی را آورد. حکومت دینی را آورد در کشورمون. باعث فجایعی شده که جمهوری اسلامی در کشور ما به وجود آورد. منتهی در نظر بگیرید که یک کسی بمب اتم ساخته و این بمب اتم را انداخته وسط یک مملکت. 70 میلیون آدم را دچار بدبختی و بیچارگی کرده بعد اون موقع کسایی زخمی می شوند. می میرند می یان می رن در خونه این می گن آقا بمب تو ما را به این بدبختی انداخته این آقا هم می بینه ای داد بیداد چه کاری کرده؟ حالا می یاد می ره و چند نفر را از زیر آوار نجات بده. اما هرگز نمی گه که بمب اتم به درد نمی خورد. نمی گوید که احکام اسلامی که ما درباره مسائل سیاسی می دهیم هیچ کدامشان خوب نیست. نبایستی یک انسانی را بنا به دلایل جنسی کشت. نمی گوید که زن با مرد مساوی است. نمی گوید که شما در امور خصوصی خودتون، خودتون کارهای خودتون را بایستی انجام بدهید. به ما چه که بخواهیم دخالت بکنیم. نمی گوید که شما انسانها بالغ هستید و بروید و برای خودتون تصمیم بگیرید. اینها به جمهوریت اعتقادی ندارند. معتقد به یک نظام جمهوری اسلامی هستند. تمامی اون اعتراضاتی هم که آیت اله منتظری می کند به آیت اله خمینی و خامنه ای و امثالهم به این دلیل است که می گوید حکومت دینی را خوب اجرا نمی کند. حکومت جمهوری اسلامی را دارند خرابش می کنند. مشکلش این است. والا مشکلش این نیست که حکومت دینی بد باشه. نه. به این منظور که ما بتوانیم بر این انسانها حق ولایت داشته باشیم و حکومت دینی داشته باشیم یک چنین مطلبی را دارند مطرح می کنند. این مطلب از لحاظ سیاسی مورد نظر اصلاح طلبان درون حکومتی است که به طور کلی خواهان جمهوری اسلامی هستند. نظیر آقای خاتمی و آقای موسوی و آقای کروبی و امثالهم که در این جناح قرار گرفته اند.

– بله آخرین سوال را عرض می کنم خدمتتون یک مقدار از اون حالت تکنیکی می یاد بیرون در حقیقت یک مقدار سوال شخصی است. ببینید در زمانی که اعتقاد به خداوندی وجود داشته باشد و اینکه احکامی را صادر می کنند به دلیل اینکه دین خداوند این طور گفته و احکامی برای سنگسار و اعدام در این شرایطی که شما فرمودید آیا این دخالت و قضاوت به جای خداوند نیست؟

– بله هست. و اون خداوند و اون هر کسی که هست اصلا هر کسی هر دینی هر عقیده ای دارد بایستی برای خودش محترم باشد. در حیطه خصوصی خودش باشد. حالا این آقایان فکر می کنند یک همچین کارهایی را بایستی بیایند بر سر سایرین به جا بیاورند. افراد دیگری که دارای مذاهب دیگر هستند نجس می دانند باهاشون معامله نمی کنند. این همه جور و جفا می کنند در حقشون بالاخره آنها هم انسان هستند. آنها هم دارای حقوقی هستند. اگر که ما همه هر کسی هر دینی را داشته باشد هر ایمانی را داشته باشد در حیطه خصوصی خودش نگه بدارد و نخواهد از اون ولایت فقیه درست بکند و نخواهد از آن حکومت دینی درست بکند هیچ مشکلی نیست. من خودم به شخصه اصلا حمایت می کنم از اینکه کسی بتواند دین داشته باشد. ما نمی گوییم که مردم دینشان را از دست بدهیم. بلکه برعکس ما از دین حمایت می کنیم. در یک حکومتی که عرفی باشد و یک حکومت سکولار و یک دموکراسی اونهایی که دین دارند بهتر می توانند دیندار باشند تا اینکه حکومت دینی باشد.

خوب چرا نبایستی یک نفر بتواند مراسم و مناسک مذهبی خودش را همین الانه شما نگاه بکنید مردم می خواهند بروند سینه بزنند می خواهند گریه بکنند. می خواهند بروند روضه بخوانند. می خواهند بروند امامزاده هاشون الانه نمی تونن این کارها را بکنند. نمی توانند مراسم و مناسک مذهبی ماه محرم را به جای بیاورند. به چه علت نمی توانند. به این علت که حکومت دینی است.

– به دلیلی که همه چیز به هم ریخته شده.

– بله ما بایستی احترام بگذاریم به عقاید مردم. ما باید احترام بگذاریم به مناسک و مراسم مردم. هر کسی هر دینی دارد برای خودش محترم است. نبایستی به دین مردم تجاوز بشود. ما با حکومت دینی مخالف هستیم. نه با خود دین. دین خیلی چیز بسیار خوبی است. هر کسی هر دینی دارد مبارکش باشد. گوارای وجودش ازش استفاده بکنه. اما اینو توی حلقوم من و دیگری به ضرب و زور اقتدار سیاسی نمی تواند بکند. سکولاریسم یعنی این.

– بله نظر شما این است که دین به جای خودش هست و حکومت به جای خودش و هر کدام در جای خودشون محترم هستند.

– بله دقیقاً.

– تشکر می کنم.

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s